Planując start działalności internetowej ważną decyzją jest to na jakiej platformie sprzedażowej oprzemy nasz sklep. W ofercie znajduje się szeroki wachlarz różnorodnych skryptów, które różnią się od siebie możliwościami, intuicyjnością czy funkcjonalnością.
Do wyboru mamy platformy darmowe oraz płatne. Do dzisiejszego porównania wybrane zostały najpopularniejsze darmowe usługi. Które z nich są najbardziej godne uwagi?
PrestaShop
Jest jednym z najbardziej popularnych sklepów internetowych, który najlepiej sprawdzi się
w przypadku małych i średnich sklepów do standardowego handlu. Sama obsługa PrestaShop jest bardzo prosta i intuicyjna, dzięki przejrzystemu panelowi CMS. Sklep oferuje bardzo duży wybór darmowych szablonów graficznych, a jego funkcjonalność można rozbudowywać różnymi modułami, często również darmowymi. Duża społeczność należąca do grona użytkowników platformy powoduje, że dostawcy usług wprowadzają nowe moduły do systemu. Niestety, PrestaShop nie nadaje się do obsługi dużych sklepów, a duże ilości produktów spowalniają jego działanie.
Magento
Równie popularna jak PrestaShop jest platforma Magento, która poza darmową wersją występuje też w wersji płatnej. Skupiając się jednak na darmowej wersji – występuje tam
o wiele więcej możliwości niż we wcześniej opisywanej platformie, posiada rozbudowany system raportowania i analizy, system płatności oraz zarządzanie produktami. Do Magento istnieje wiele gotowych dodatków i rozszerzeń, a ze względu na wysoką liczbę użytkowników można liczyć na wsparcie w razie problemów. Większa funkcjonalność sklepów wymaga jednak mocniejszego serwera, co wiąże się z dodatkowymi kosztami, sam panel administratora nie jest zbyt intuicyjny.
OpenCart
OpenCart daje zdecydowanie mniejsze możliwości niż PrestaShop i Magento, jednak wystarczy do utworzenia prostego sklepu internetowego, który można rozbudować wtyczkami. Trzeba liczyć się jednak z tym, że OpenCart ma być z założenia prostym skryptem, dlatego dodanie kolejnych rozszerzeń spowolni działanie sklepu. Prosta obsługa panelu i niewielkie wymagania techniczne na pewno ułatwią start w branży osobom początkującym. Wiąże się to jednak z tym, że możliwości panelu nie są spektakularne.
WooCommerce
Na koniec nie tyle skrypt, co rozbudowana wtyczka do WordPressa, która poszerza możliwości strony o sprzedaż online. Posiadacze strony na WordPressie z pewnością poradzą sobie z obsługą, sama instalacja jest szybka i łatwa, do tego dochodzi również spora ilość wtyczek, które rozbudują funkcjonalność sklepu. Z drugiej strony, osoby mające styczność z WordPressem po raz pierwszy mogą gubić się przy obsłudze panelu. Większa liczba produktów będzie wymagała również serwera z dobrymi parametrami.
Jak widać – wśród popularnych skryptów jest z czego wybierać, dlatego swój wybór warto oprzeć o potrzeby i wymagania sklepu. Trzeba również pamiętać o szerokiej perspektywie decyzji – początkowo niewielkie sklepy, mogą szybko przerodzić się w coś większego, zatem warto wybiec myślami trochę w przód.