Zapachy odgrywają w biznesie znaczącą rolę. Dzięki umiejętnie prowadzonemu marketingowi zapachowemu możemy budować pozycję firmy, świadczyć usługi na większym poziomie oraz sprawić, że świadczone przez firmę usługi będą traktowane, jako bardziej luksusowe.
Ludzki mózg bardzo długo zapamiętuje zapachy. Jest to związane z jego budową. Węch jest zmysłem bardzo mocno połączonym z umysłem, dlatego wszelkiego rodzaju aromaty szybko do niego docierają i mogą bezpośrednio wpływać na nastrój oraz wywoływać emocje. Sterowanie zapachem może również w znaczący sposób wzmocnić sprzedaż, dlatego wiele firm, zarówno korporacji, jak i mikroprzedsiębiorstw coraz mocniej inwestuje w marketing zapachowy.
Dlaczego zapach jest dla nas tak ważny?
Zapach jest podstawowym zmysłem. Dzięki niemu dokładnie wiemy, co się dookoła nas dzieje. Węch pozwala nam identyfikować zagrożenia, dzięki niemu czujemy się bardziej komfortowo oraz bezpiecznie. Dzięki węchowi odczuwamy również przyjemność, zarówno w kontaktach międzyludzkich, jak również korzystając z usług, np. gastronomicznych. Warto wiedzieć, że zapach ma określone funkcje, wśród których możemy wymienić chociażby:
– budowanie nastroju,
– pobudzenie do konkretnego działania,
– uwalnianie pozytywnych lub negatywnych emocji,
– wzbudzanie niechęci bądź zaufania,
– przywoływanie wspomnień,
– możliwość redukcji stresu.
Umiejętne sterowanie zapachem w relacjach biznesowych może więc sprawić, że firma bądź usługi, które świadczy zapadną potencjalny klientom w pamięci i będę one przez nich traktowane bardziej luksusowo.
Jak zapach wpływa na relacje biznesowe?
Prezentacja w biznesie ma absolutne znaczenie. Chętnie kupujemy produkty, które elegancko wyglądają, gdyż jesteśmy przekonani, że to świadczy o ich jakości. Dobrze czujemy się w restauracji, w której unosi się aromat przypraw oraz przygotowanych dań, chętnie odwiedzamy salon SPA, w którym czujemy unoszący się zapach orientu lub wodospadu. Jedną z metod, która jest powszechnie stosowania jest marketing zapachowy, czyli dyskretnie umiejscowione aromatyzatory pomieszczeń, które montuje firma EMKA S.A.. Dzięki rozpylanej w pomieszczeniu mgiełce wybrane przez nas kompozycje zapachowe (na przykład cytrusowe, wodne, spożywcze czy kwiatowe) mogą zachęcać klientów do wejścia i skorzystania z naszych usług. Dobry, miły, akceptowalny zapach ma duże znaczenie dla firm z branży gastronomicznej, kosmetycznej, medycznej, hotelarskiej czy klientów działających w szeroko rozumianych usługach.
Zapach w biznesie:
– przekonuje do skorzystania z produktu lub usługi,
– reklamuje produkt lub usługę, jako adekwatną do naszych potrzeb,
– wpływa na pozytywne postrzeganie klienta,
– buduje zaufanie między klientem, a sprzedawcą,
– sprawia, że chętnie wracamy do miejsca, które kojarzy nam się z przyjemnym zapachem,
– przywołuje miłe dla nas wspomnienia, a tym samym zachęca do współpracy.