Mail może wydawać się przestarzałym kanałem marketingowym, ale jedynie osobom, które nie mają praktyki w branży reklamowej. Zarówno statystyki, jak i doświadczenie jasno wskazują, że mailing jest nadal bardzo skutecznym sposobem na promowanie towarów i usług. Aby jednak wystartować z kampanią mailową, musisz najpierw zgromadzić bazę odbiorców. W jaki sposób to zrobić?

Zaoferuj korzyść za podanie maila

Twój cel jest jasny: chcesz zbudować bazę mailingową, a następnie prowadzić skuteczną komunikację z klientem, by zachęcić go do kupna. Pytanie jednak, jaki cel ma mieć Twój klient? Jaką korzyść jesteś w stanie zaoferować użytkownikowi w zamian za podanie maila? To prawda, że zapisanie się do listy niewiele kosztuje, ale nikt nie zrobi tego charytatywnie. Co więcej, większość użytkowników potrzebuje dobrego powodu, ponieważ obawia się, że będziesz zasypywać ich SPAM‑em. Musisz znaleźć sposób na przekonanie odbiorców.

Możliwości jest wiele, a któraś z nich na pewno będzie odpowiednia dla Twojego biznesu. W zamian za podanie maila i zgodę na przesyłanie informacji marketingowych możesz przykładowo zaproponować:

  • Interesujący poradnik dotyczący branży, w której działasz
  • Darmowy produkt – jednorazowo lub cyklicznie dla zapisanych do bazy
  • Zniżkę na wybrane produkty lub całość oferty dla każdego, kto poda adres e-mail

Oczywiście pamiętaj, że korzyści muszą być realne. Postaw się na miejscu klienta i zastanów się, czy chciałbyś otrzymać taki prezent. Jeżeli zastanawiasz się jak stworzyć bazę mailingową, a jedyna korzyść jaka przychodzi Ci do głowy, to zaoferowanie odbiorcy… kalendarza reklamowego, to Twoje budowanie grona odbiorców może nie być zbyt skuteczne. Nie ma sensu proponować klientowi choinki samochodowej z logo Twojej firmy albo kalendarzyka, bo to będzie oznaczało, że za zgodę na jedną reklamę, klient otrzyma inne materiały promocyjne. Wydaje się to oczywiste, ale wciąż są firmy, które właśnie w taki sposób próbują zachęcać konsumentów do zapisywania się do bazy.

Zaoferuj naprawdę ciekawy poradnik w odcinkach, udostępnij interesującego e-booka albo dodaj unikalną usługę, a klienci to docenią!

Dobrze widoczne okno do podania adresu e-mail

Drugi filar odpowiedzi na pytanie o to, jak budować bazę mailingową to widoczność okienka z zapisami. Proponujesz doskonałe korzyści, a adresów nie przybywa? Winna może być właśnie widoczność.

Zadbaj o to, żeby okienko znajdowało się w kluczowych miejscach Twojej witryny. Niech będzie dobrze widoczne w panelu górnym albo przynajmniej na dole strony. Dobrym pomysłem jest też dodanie reklamy wysuwanej albo „odklejanego rogu” (peel away ad). Takie formy nie przeszkadzają w odbiorze treści – użytkownik może je w każdej chwili wysunąć lub schować. Jednocześnie dobra widoczność jest zagwarantowana.

Bardziej radykalnym rozwiązaniem jest pop-up, czyli okienko wyskakujące nad oglądaną stroną. W takim wypadku użytkownik z dużo większym prawdopodobieństwem przeczyta treść zachęty do zapisów (choć część użytkowników zapewne automatycznie kliknie krzyżyk). Jeśli zdecydujesz się na pop-up, pamiętaj, by nie pojawiał się on zbyt często. Wystarczy raz podczas otwierania strony i ewentualnie, gdy użytkownik jest nieaktywny. Reklama wyskakująca co chwilę może być bardzo zniechęcająca. Podobnie jak zbyt duża ilość treści w takim oknie.

Zgoda marketingowa podczas zakupów

W jaki jeszcze sposób można zbudować bazę mailingową? Cenną grupę Twoich odbiorców stanowią osoby, które już zakupiły towar w Twoim sklepie. Dużym błędem jest zapominanie o tych, którzy już przyczynili się do podniesienia wskaźników konwersji. Standardowo poproś o zgodę na wysyłanie informacji marketingowych podczas dokonywania zakupów. Jednocześnie pamiętaj, że taka zgoda nie powinna być obowiązkowa – użytkownik musi mieć możliwość dokonania zakupu bez obligatoryjnego wyrażenia chęci, że pragnie Twoich maili z informacjami o promocjach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here