Doba mogłaby mieć co najmniej 48 godzin. Pod tym stwierdzeniem podpisałoby się liczne grono pracowników niezależnie od wieku, stażu i branży. Pytanie czy 48-godzinny dzień faktycznie zapewniłby nam skuteczniejszą realizację zadań i pozwolił na wypoczynek? Może kluczowe jest to, jak gospodarujemy godzinami pracy?
Jak skutecznie zarządzać czasem? Odpowiedzi znajdziesz poniżej.
Kontroluj swój czas
Pierwszy krok, by skutecznie zarządzać czasem to samo zdanie sobie sprawy z tego, jak wiele się pracuje, a jak dużo czasu poświęca się na przerwy. Pracownicy korporacji mają pod tym względem często ułatwione zadanie, bo korzystają z liczników czasu – niezbyt lubianych, ale jednak dających całkiem dobry obraz tego, ile czasu przepracowałeś. Freelancerzy sami powinni zadbać o taką kontrolę. Wystarczy zapisywać godziny rozpoczęcia poszczególnych zadań, a następnie godziny zakończenia. Na koniec dnia można wszystko na spokojnie podliczyć.
Już sama kontrola czasu daje bardzo dużo. Gdy widzisz, że w ciągu dnia udało Ci się efektywnie przepracować jedynie sześć godzin lub że czternaście godzin pracy zakończyło się wykonaniem dwóch prostych zleceń, poziom motywacji do efektywniejszego wykorzystania czasu pracy wzrasta.
Godziny warto zapisywać, by zrobić sobie podsumowanie na koniec tygodnia i miesiąca. Dzięki temu zobaczysz, jak wyglądają Twoje średnie wyniki i co wymaga poprawy.
Zrób listę zadań
Człowiek działa zdecydowanie wydajniej, gdy skupia się na jednym zadaniu. Kiedy wykonujesz zlecenie, a jednocześnie zastanawiasz się, za co powinieneś się wziąć w następnej kolejności, Twoja efektywność będzie mniejsza. Jeśli szukasz odpowiedzi na pytanie o to, jak skutecznie zarządzać czasem, to wykonanie listy zadań jest zdecydowanie jednym z najlepszych zaleceń jakie możesz znaleźć. Potraktuj organizowanie zadań, jako jedną z pozycji do wykonania. Zobaczysz, że praca pójdzie znacznie sprawniej, gdy będziesz po prostu realizować kolejne zlecenia, bez rozmyślania za każdym razem, za co powinieneś się wziąć.
I – co równie ważne – nie zapominaj skreślać wykonanych zadań z listy! Grafik zawalony zadaniami od góry do dołu to dość przytłaczający widok. Usuwaj lub wykreślaj zadania, które są już za Tobą, a spoglądanie na grafik będzie znacznie bardziej motywujące.
Wyznaczaj sobie limity czasowe
Zapisywałeś ilość czasu poświęconego na pracę? Wiesz już, ile minut lub godzin zajmuje wykonanie poszczególnych zadań? W takim razie w celu jeszcze skuteczniejszego zarządzania czasem z góry określaj limity, w których powinieneś się zmieścić. Postaraj się, by Twoje deadline’y były realistyczne, ale jednocześnie nie nazbyt luźne. Jeżeli nawet na proste zlecenie dasz sobie kilka godzin czasu, możesz być pewien, że zajmie Ci ono zdecydowanie więcej dnia niż powinno. Dotyczy to zwłaszcza skomplikowanych zadań. Człowiek zawsze znajdzie pretekst do przesadnego rozwlekania wykonywanej czynności, tak, by zmieścić się akurat w założonym czasie. Z drugiej strony, jesteś w stanie znaleźć sposób na szybkie wykonanie wielu zleceń, gdy masz krótki termin.
Spróbuj od czasu do czasu dać sobie wyjątkowo mało czasu na zrealizowanie zadania. Nawet dwa razy mniej niż zwykle. Będziesz zaskoczony, jak szybko jesteś w stanie ukończyć niektóre zlecenia i jak wiele czasu do tej pory zajmowały Ci niepotrzebne dodatkowe czynności.
Pamiętaj o odpoczynku
Jeśli myślisz nad tym, jak skutecznie zarządzać czasem oczami wyobraźni widzisz głównie pracę. Ale przecież odpowiednie wykorzystanie dnia jest Ci potrzebne również po to, aby dobrze wypoczywać! Można powiedzieć nawet więcej – efektywny wypoczynek powinien być jednym z głównych celów skutecznego zarządzania obowiązkami.
Codzienne zaplanuj sobie godziny, w których będziesz oddawać się jedynie relaksowi w najczystszej postaci – bez sprzątania mieszkania, wysyłania zaległej korespondencji czy nawet szukania nowej oferty abonamentowej. Po prostu wypocznij, oddając się swojemu hobby lub błogiemu lenistwu.