Słyszałeś już o pozycjonowaniu? Jeśli masz cokolwiek wspólnego z e-biznesem, z pewnością to pojęcie obiło Ci się uszy. Pozycjonowanie jest terminem wykraczającym poza ramy Internetu, ale w sieci stało się praktycznie synonimem działań związanych z SEO/SEM. Innymi słowy, mowa o pozycjonowaniu w wyszukiwarkach, czyli o wszelkich działaniach, które mają na celu poprawienie pozycji na liście wyników wyszukiwania. Jak samemu pozycjonować stronę? I dlaczego warto zająć się tym tematem?

Pozycjonowanie na własną rękę

Działania SEO są o tyle specyficzne, że można wykonywać je na własną rękę. Oczywiście profesjonalni pozycjonerzy osiągną efekty szybciej, a ich działania będą lepiej skoordynowane i prawdopodobnie dadzą wyższą konwersję. Niemniej, jeżeli prowadzisz sobie dodatkowy biznes na boku albo z innych powodów nie chcesz płacić za pozycjonowanie, zamiast gotówki możesz zainwestować własny czas. Wobec tego jak samemu pozycjonować stronę? Oto kluczowe punkty skutecznych działań SEO:

  1. Regularnie dodawaj nowe, wartościowe treści

Znaczna część działań w branży SEO sprowadza się do tworzenia i regularnego dodawania nowego contentu. Powód jest prosty: Google chce pokazać użytkownikom strony, które dostarczają wiele cennej wiedzy na wskazany temat. Jeżeli na Twojej stronie cały czas pojawiają się teksty dotyczące danej tematyki, skrypty wyszukiwarki z pewnością to docenią. Właśnie dlatego warto prowadzić firmowego bloga albo stworzyć zakładkę z artykułami. Możesz pisać porady, testy sprzętu czy nawet własne opinie. Idealnie, gdy uda Ci się tworzyć artykuły o dużej wartości merytorycznej, które są atrakcyjne dla czytelnika.

  1. Dbaj o unikalność treści

Kluczowym zagadnieniem w branży SEO jest unikalność. Jeżeli chcesz samemu pozycjonować stronę, nigdy nie kopiuj opisów produktów czy artykułów z innych źródeł. Google dobrze radzi sobie z wykrywaniem plagiatów. I nie chodzi nawet o to, że możesz mieć problemy z naruszeniem praw autorskich, ale o to, że wyszukiwarka uzna Twoją stronę za kopię i ukryje ją w wynikach wyszukiwania. Innymi słowy, kopiowanie treści po prostu szkodzi pozycji w Google.

  1. Zbieraj dobre linki

Obok treści, zbieranie linków jest najważniejszym filarem pozycjonowania. Odnośniki sprawiają, że „roboty” Google dotrą do Twojej strony i ją zaindeksują. Przy okazji jednak Google sprawdza, ile linków wskazuje na daną witrynę i czy odnośniki te pochodzą z dobrych źródeł. Jeśli więc chcesz samodzielnie pozycjonować stronę, zaparz sobie wieczorem herbatkę, wejdź na branżowe fora i dodaj kilka komentarzy z linkami. Następnie znajdź tematyczne blogi i dodaj posty z linkiem. Napisz artykuł na zewnętrzny portal i wyślij tekst do publikacji – oczywiście z jednym, dwoma linkami w treści.

Podobnie jak treści, nowe linki powinny być dodawane regularnie. Lepiej pozyskać codziennie pięć nowych odnośników niż pięćdziesiąt linków raz na miesiąc.

  1. Zadbaj o optymalizację techniczną

Bardzo ważnym zagadnieniem jest również optymalizacja techniczna witryny. Jak samodzielnie pozycjonować stronę w ten sposób? Niezbędna będzie tu wiedza z zakresu tworzenia stron. Przede wszystkim powinieneś postarać się, by strona szybko się wczytywała, a linki były możliwie przejrzyste (bez niepotrzebnych znaków i wyrazów). Lepiej, gdy adres podstrony zawiera nazwę kategorii niż gdy w linku widzimy coś w rodzaju „category-1” albo samą cyfrę. Nie warto też wstawiać tekstów, które znajdują się na grafice – Google nie będzie potrafiło ich odczytać. Artykuł w formie grafiki (np. obrazka .png czy .jpeg) będzie miał małą wartość z punktu widzenia pozycjonowania.

  1. Skup się na jednej branży

Częstym błędem osób, które dopiero zaczynają przygodę z e-commerce jest tworzenie strony dotyczącej wielu zagadnień… zupełnie niepowiązanych. Zdarzają się sklepy oferujące narzędzia ogrodnicze obok wiatrówek i prezentów gwiazdkowych. To samo dotyczy blogów z artykułami na temat zdrowia, urody i… tabletów. Wrzucanie wielu tematów do jednego worka to marketingowy strzał w kolano. Taką stronę będzie też trudniej wypozycjonować, bo Google będzie miało problem z określeniem, czego właściwie dotyczy zawartość witryny. W konsekwencji strona będzie z trudem wspinać się na dobrą pozycję w wynikach wyszukiwania, w którejkolwiek kategorii.

Jak pozycjonować? Konsekwentnie!

Powyżej wypisaliśmy absolutnie podstawowe odpowiedzi na pytanie o to, jak samemu pozycjonować stronę. Te informacje powinny Ci wystarczyć na dobry początek, ale gdy tylko znajdziesz trochę czasu, nie wahaj się pogłębiać wiedzy. Pozycjonowanie to bardzo szeroki temat. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zapraszamy również do czytania kolejnych artykułów, które pojawią się na naszym blogu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here