Tekst to nie tylko treść i poprawność gramatyczna, składniowa i logiczna, ale również odpowiednie formatowanie. Jak dobrze sformatować tekst? O czym należy pamiętać w przypadku tekstu drukowanego i pisanego na potrzeby internetu?

Jak sformatować tekst?

Odpowiedź na pytanie o to jak dobrze sformatować tekst będzie brzmiała inaczej w przypadku prac drukowanych i artykułów przeznaczonych do internetu. W tym pierwszym przypadku standardem jest czcionka Times New Roman o wielkości 12 pkt. Często stosuje się też interlinię o wielkości 1,5 pkt. Natomiast w internecie przyjął się inny schemat – stosuje się najczęściej czcionki bezszeryfowe, głównie Calibri o wielkości 11 pkt lub 12 pkt. Możesz w ramach testu spróbować skopiować teksty z kilku stron lub zajrzeć do źródeł witryn – najpewniej większość treści będzie napisana właśnie Calibri. Z jakiegoś powodu ta czcionka jest wygodniejsza do czytania na ekranie monitora.

Pewne zasady są jednak też wspólne, niezależnie od tego czy tekst będzie publikowany online czy offline. Jakie dokładnie?

Brak spójników na końcu zdania

Nie zostawiaj na końcu zdania spójników i, w, z czy a – nie wygląda to estetycznie i utrudnia czytanie. Aby się ich pozbyć należy zastosować tzw. twardą spację. Wykonuje się ją naciskając jednocześnie ctrl, shift oraz spację. Twarda spacja wygląda tak jak zwykła, ale można powiedzieć, że Word traktuje ją jak literę – jeżeli np. zrobisz twardą spację pomiędzy literką „a” oraz wyrazem „także” całe wyrażenie będzie przeniesione do nowej linijki, jeśli się nie zmieści. W podobny sposób można zrobić „twardy myślnik”.

Nie za wiele wyróżników

Stosuj jeden krój czcionki, a jeśli za wszelką cenę chcesz wyróżnią tytuł czy nagłówek, wybierz maksimum dwa lub trzy kroje. Zbyt duża liczba wyróżników źle wpływa na czytelność. To samo dotyczy kolorów i wielkości czcionek. Zmiana wielu parametrów nie będzie wyglądać efektownie, a tylko wprowadzi chaos.

Tworzenie list

Jak dobrze sformatować tekst, gdy znajdują się w nim listy? W przypadku tekstów drukowanych zasady są bardziej skrupulatne – elementy listy najczęściej są zapisane małą literą, na końcu kolejnych pozycji znajduje się przecinek, a na końcu całej listy jest kropka. W przypadku elementów zawierających więcej niż jedno zdanie zaczyna się dużą literą, a na końcu każdej pozycji jest kropka.

W internecie a także w tekstach reklamowych dominują nieco inne zasady i większą uwagę zwraca się na estetykę tekstu. Z tego względu można np. zrezygnować z dodawania znaków interpunkcyjnych na końcu elementów listy, choć warto trzymać się zasady dotyczącej wielkości liter. Podobnie wygląda kwestia wcięć w akapitach. Wszyscy uczyliśmy się w szkole, by nowy akapit zaczynać wcięciem, jednak w internecie praktycznie się tego nie stosuje. W tekście drukowanym natomiast wcięcia są wskazane.

To tyle, jeśli chodzi o podstawowe zasady formatowanie tekstu. Naturalnie, profesjonalny korektor rozwinąłby tę listę o kilkadziesiąt pozycji wraz wyjątkami. Jeśli chcesz dobrze sformatować tekst, na początek możesz stosować się do wyżej wymienionych zaleceń.

Formatowanie tekstu dla klienta

Jak już wspomnieliśmy, formatowanie tekstu w dużej mierze zależy od tego, jakie jest jego przeznaczenie. Kolejnym dowodem na poparcie tej tezy jest ustawianie formatowania na potrzeby tekstów blogowych. Jak dobrze sformatować tekst w tym wypadku? Cóż, dobre pytanie!

A mówiąc jaśniej: układ artykułu z Worda często nie determinuje bezpośrednio tego, jak tekst będzie się prezentował na blogu. I nie chodzi nawet jedynie o sam wygląda bloga. Po prostu po wklejeniu tekstu z Worda do edytora w danym systemie CMS formatowanie może się „wykrzaczyć” na wiele sposobów. Jedne edytory „nie widzą” list i wypunktowań, inne omijają odstępy po akapitach albo wielkość czcionek. W konsekwencji Twój pięknie dopracowany tekst będzie trzeba układać od nowa po przekopiowaniu do edytora blogowego.

Jeżeli piszesz dla klienta, możesz się zapytać o to, czy życzy sobie jakiegoś szczególnego formatowania. Agencje zamawiające blogi na co dzień najczęściej same podają szereg wytycznych. Dobrym rozwiązaniem może być też przyjęcie „bezpiecznego” formatowania. Jak dobrze sformatować tekst by pasował do różnych serwisów? Zazwyczaj powinno sprawdzić się pominięcie wszystkich kłopotliwych elementów. Innymi słowy: wyróżnianie tekstu głównie poprzez pogrubienia, wyłączenie automatycznych odstępów po i przed akapitami oraz ustawienie standardowej interlinii 1,15, a także wybranie czcionki Calibri o wielkości 11 punktów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here