Czym jest personal branding? Odpowiednikiem tego wyrażenia w języku polskim jest marka osobista. A czym jest marka osobista? Tym samym co każda marka, ale w odniesieniu do Twojej osoby. Dlaczego warto zadbać o personal branding? Ponieważ w ten sposób możesz konsekwentnie budować pozytywny wizerunek w oczach przyszłych klientów, współpracowników lub pracodawców. Co więcej, każdy ma markę osobistą. Pytanie, czy jest ona wystarczająco dobra i co można zrobić, aby wizerunek tej marki był jak najlepszy?
Grunt to dobry plan
Na samym początku pracy nad marką osobistą powinieneś zabrać się za stworzenie solidnego filara, czyli planu działania. Przede wszystkim zastanów się, co chcesz osiągnąć w życiu zawodowym. Jaki jest Twój główny cel? Zależy Ci na tym, aby stać się cenionym ekspertem czy może wziętym freelancerem? A może chcesz awansować na najwyższe stanowisko w swojej firmie?
Czym jest personal branding? Promocją marki osobistej w taki sam sposób jak marki firmy czy produktu. A każda kampania brandingowa musi zacząć się od stworzenia dobrego planu, który będzie podstawą do dalszych działań.
Nad czym jeszcze warto się zastanowić? Oczywiście nad tym jakie kolejne działania możesz podjąć, dla osiągnięcia celu. Poniżej kilka podpowiedzi.
Zadbaj o jakość produktu
Brandingu nie można sprowadzać do poprawiania samej otoczki. Produkt w najładniejszym opakowaniu szybko zniechęci kupujących, gdy okaże się, że kolorowy kartonik skrywa niedopracowany towar. To samo dotyczy personal brandingu.
Wiele osób znajduje następującą odpowiedź na pytanie o to czym jest personal branding: jest to ładne CV i profesjonalne zdjęcia biznesowe na portalach społecznościowych. Cóż, takie rzeczy też są ważne, ale powinny stanowić właśnie opakowanie dla dopracowanego produktu – czyli osoby posiadającej wysokiej jakości kwalifikacje.
Co możesz zrobić, by podnieść jakość? Potrzebne jest doświadczenie i rzetelna praca, a także dodatkowe szkolenia. Warto zainwestować w nowe umiejętności – wybierz rozwijający kurs, który sprawi, że staniesz się jeszcze lepszy w tym co robisz. Jeżeli dodatkowo kurs da Ci ceniony w branży certyfikat, tym lepiej dla Ciebie.
Określ grupę docelową
Kolejna trafna analogia do klasycznej kampanii reklamowej to określenie grupy docelowej. Twoi klienci lub pracodawcy mają pewien profil. Jaki? Co możesz zrobić, by do nich trafić? Zastanów się kim jest przeciętna osoba, na której chcesz zrobić jak najlepsze wrażenie. Czy to single w wieku 20 lat czy może właściciele średnich firm, którzy przekroczyli 50-tkę? Zastanów się czego szuka Twój odbiorca i jak możesz odpowiedź na te potrzeby.
Czym jest personal branding? Odpowiadaniem na te wysłowione lub milczące wymagania Twoich zleceniodawców. Dostosuj komunikację własnej marki do określonej grupy docelowej i konsekwentnie trzymaj się takiego przekazu.
Jak promować siebie?
W końcu trzeba przejść do działań marketingowych. Czym jest personal branding i jak dokładnie powinieneś działać? Możliwości jest mnóstwo. Wiele osób zaczyna od prowadzenia własnego bloga eksperckiego. Do tego warto dołożyć zawodowe konta w portalach społecznościowych i publikacje w serwisach branżowych, czyli artykuły sponsorowane. Pozytywnie odbierane są zwykle także publikacje papierowe.