Pamiętasz jak w dzieciństwie nie chciało Ci się biegać dokoła sali na wychowaniu fizycznych w ramach rozgrzewki? I jak od razu ruszałeś pędem, gdy po szkole ktoś ze znajomych powiedział coś w stylu „kto pierwszy przy wyjściu ten wygrywa”? Zestawienie tych dwóch sytuacji doskonale obrazuje to, czym jest grywalizacja i dlaczego warto zwrócić na nią uwagę. Wszyscy lubimy rywalizację. Lubimy wygrywać, a najlepiej też dostawać nagrody. Ta sama czynność może się wydać dużo atrakcyjniejsza, gdy jest przedstawiona w formie rywalizacji lub osiągania celu w ramach gry. Co powiesz na to, żeby klienci Twojego sklepu lub innego kanału e-commerce korzystali z uroków grywalizacji i kupowali u Ciebie jeszcze chętniej?
Grywalizacja w mediach społecznościowych
Żyjemy w opoce internetu i mediów społecznościowych. To wymarzone środowisko do implementowania grywalizacji. W jaki sposób? Możliwości jest mnóstwo. Do tego zjawiska możemy zaliczyć np. konkursy na Facebooku. Jeśli chcesz wciągnąć klientów w zabawę, ogłoś konkurs na najlepsze zdjęcie z wykorzystaniem danego produktu. Kto wygrywa? Na przykład ten, kto zdobędzie najwięcej lajków.
Dobrą odpowiedzią na to czym jest grywalizacja na Facebooku, są też wszystkie szybkie głosowania polegające na klikaniu odpowiedniej reakcji pod postem. Użytkownicy chętnie prześcigają się w zbieraniu głosów pod ulubionym filmem, marką czy programem. Z kolei klasycznej ankiety to domena Twittera. Codziennie można trafić na parę ankiet, które jednocześnie są pretekstem do dyskusji.
W ramach grywalizacji można też przygotować konkurs na wiedzę. Zadaj użytkownikom pytanie dotyczące marki, produktu lub ważnego wydarzenia związanego z Twoją firmą. Pierwsze osoby, które udzielą trafnej odpowiedzi wygrywają.
Oprócz tego czym jest grywalizacja, warto wiedzieć również, jak powinien wyglądać prawidłowo przeprowadzony konkurs. Nie ma jednego przepisu, ale pewne jest, że nie może wzbudzać zastrzeżeń co do rzetelności i uczciwości. Niestety czasem nawet znane marki ogłaszają głośne konkursy, w których następnie… nie ma wygranych. Albo przekazanie nagrody jest odwlekane w nieskończoność. To skuteczny sposób na zirytowanie użytkowników i zmarnowanie dużego zaangażowania fanów. Nie zapomnij też obiecać wartościowych nagród! Nie ma nic gorszego niż wymagający konkurs, w którym można wygrać… długopis reklamowy.
Mini-gry komputerowe
Dosłowną odpowiedzią na to, czym jest grywalizacja są również mini-gry komputerowe. Stworzenie prostej gierki nie jest dziś trudne, a to znakomity sposób na zaangażowanie dużej liczby użytkowników. Interesujące aplikacje mogą być nastawione na grę dla jednej osoby. Wówczas przechodząc kolejne etapy, użytkownik może poznawać Twoją markę i jej produkty. Gra może być też częścią konkursu. Ciekawa nagroda, cały czas widoczna lista wyników i ogłoszenie, że na końcu miesiąca trzy pierwsze osoby z highscore otrzymają wartościowe trofeum to skuteczny sposób na wciągnięcie licznego grona internautów do zabawy.
Programy lojalnościowe
Klasyczną formą reklamy związanej z grywalizacją są również programy lojalnościowe i karty stałego klienta. Na czym polega grywalizacja w tym wypadku? Otóż przechodzenie na kolejne pułapy nagród i zbieranie coraz większej liczby punktów to powolna, ale angażujące gra, w którą konsumenci dają się wciągać już od wielu lat. Programy lojalnościowego, które oferują coraz atrakcyjniejsze nagrody przy kolejnych zakupach, to znakomity sposób na utrzymanie klientów również w obszarze e‑commerce.