Każda osoba zainteresowana e-biznesem słyszała o SEO, czyli optymalizacji stron pod silnik wyszukiwarki. Pojęcie SEO wiążę się z SEM, które z kolei oznacza marketing w wyszukiwarkach internetowych. W praktyce często te pojęcia używane są zamiennie, choć teoretycznie należałoby stwierdzić, że SEM jest terminem nieco szerszym, bo obejmuje całość działań reklamowych w wyszukiwarkach. A jak ma się ono do tego czym jest pozycjonowanie long tail? Poniżej wyjaśniamy wszystkie najważniejsze kwestie, które wiążą się z tym „tajemniczym” frazesem.

Co oznacza pojęcie long tail?

Co to jest long tail? Nie trzeba być po filologii angielskiej, żeby wiedzieć, iż chodzi o jakiś „długi ogon”. Jest to trafne tłumaczenie, a dokładniej odnosi się do długiego ogona w sprzedaży. Samo pojęcie zostało stworzone przez Chrisa Andersona i w obrazowy sposób odnosi się do wykresu popularności produktów w sprzedaży internetowej.

Jeżeli spojrzymy na statystyki zauważymy, że tylko niewielka ilość towarów cieszy się dużą popularnością. Jest to całkowicie normalne zjawisko – również w klasycznych sklepach. Tyle że z tego powodu klasyczne placówki handlowe kupują i magazynują jedynie te najbardziej znane towary. Po prostu nie ma sensu marnować przestrzeni magazynowej na produkty, które „nie schodzą”. Tymczasem sklepy internetowe, zwłaszcza te sprzedające dobra wirtualne lub nie prowadzące jednocześnie fizycznego punktu sprzedaży, mogą sobie pozwolić na utrzymywanie setek towarów, które sprzedają się rzadko. Ale po co tak działać?

Tutaj właśnie docieramy do sedna odpowiedzi na pytanie, czym jest long tail. Otóż sprzedaż dużej ilości mało popularnych towarów generuje znacznie wyższe zyski niż sprzedaż niewielu najpopularniejszych produktów! To specyfika sprzedaży internetowej. Zwłaszcza duże platformy, jak Amazon czy eBay czerpią ogromne zyski z „długiego ogona”, czyli ogromnej ilości produktów sprzedawanych jedynie od czasu do czasu.

Pozycjonowanie long tail

Filozofia long tail przeniosła się też do świata pozycjonowania, w nieco odmienionej formie. W tym wypadku odnosi się ona przede wszystkim do tego, jakie frazy będziemy wybierać i jakie podstrony promować. Jak działa pozycjonowanie long tail? To proste. W tradycyjnym podejściu wybieramy najpopularniejsze hasła i robimy wszystko, żeby być jak najwyżej w Google. Wydaje się to logiczne. Każdy chce być widoczny przy frazach najczęściej wypisywanych przez internautów.

Tyle, że w praktyce często osiągnięcie dobrych rezultatów okazuje się bardzo trudne albo wręcz niemożliwe. Wyobraź sobie, że próbujesz wypozycjonować swój sklep z telefonami pod frazę „smartfony”. Cała pierwsza strona Google, a najpewniej też kilka kolejnych, będą zajęte przez silną konkurencję. Znajdą się tam portale branżowe, znane sklepy, strony oficjalne dużych producentów. Dostanie się do pierwszej trójki, a nawet dziesiątki wyników na taką frazę jest bardzo, bardzo trudne.

I tu właśnie możemy docenić zalety tego, czym jest long tail w pozycjonowaniu. Co powiesz na to, żeby nie promować strony pod hasło „smartfony”, ale wybrać coś znacznie bardziej precyzyjnego, np. „Huawei p8 lite 16 GB dual sim biały”? Nietrudno się domyślić, że konkurencja będzie w takim wypadku znacznie mniejsza.

Stąd już prosta droga do zrozumienia całej koncepcji long tail. Nie musisz się ograniczać do jednej frazy. Zamiast wykonywać nadludzki i prawdopodobnie beznadziejny wysiłek pozycjonowania pod bardzo ogólną frazę, wykorzystaj potencjał mniej popularnych haseł. Z pewnością jesteś w stanie stworzyć całą masę długich, szczegółowych zapytań. Mogą one zawierać:

  • dokładne nazwy modeli
  • lokalizację: miasto, województwo, dzielnicę
  • kolor, stan (nowy/używany), parametry

Wszystkie te hasła będą wpisywane rzadziej niż ogólne frazy, jak „smartfony”, „mieszkania” czy „komputery”. Ale piękno tego, czym jest long tail, polega właśnie na sumowaniu tych kilku wejść każdego dnia z mało popularnych fraz. W taki sposób jesteś w stanie łatwiej wypromować stronę i zebrać pokaźne grono odwiedzających. Co więcej, każdy użytkownik, który wpisał długi frazes trafi na Twoją witrynę i znajdzie dokładnie to, czego szukał!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here