W internecie wiele treści to tzw. copy-pasta z innych źródeł. Często trudno byłoby nawet ustalić pochodzenie danego mema, obrazka czy filmu. Niemniej, kopiowanie treści nie zawsze jest możliwe. Zwłaszcza wtedy, gdy prowadzisz własną stronę internetową, musisz zadbać o to, żeby teksty były unikalne. Powodem są zarówno prawa autorskie, jak i skrypty Google nie znoszące plagiatów. Zastanówmy się więc skąd brać teksty na stronę internetową – do własnego bloga, sklepu lub tematycznego portalu?

Giełdy tekstów. Warto?

W poszukiwaniu treści wiele osób trafia na tzw. giełdy tekstów. Cześć takich stron działa podobnie jak banki zdjęć. Po prostu wchodzimy na portal, wpisujemy interesującą nas frazę lub wybieramy kategorię. Następnie widzimy podgląd treści i możemy kupić tekst, który uznamy za odpowiedni.

Inny model to strony pozwalające na szybkie zlecanie tekstów. W takim wypadku podajemy krótki opis treści, której potrzebujemy, wybieramy jakość jaka nas interesuje i otrzymujemy proponowaną cenę. Po 24-48 godzinach otrzymujemy gotowy tekst napisany pod nasze zlecenie.

Czy warto brać teksty na stronę internetową z giełd tekstów i tym podobnych portali? Takie rozwiązanie ma na pewno jedną zaletę: jest bardzo wygodne i zazwyczaj działa dość sprawnie. Niestety dużo gorzej jest w kwestii stosunku ceny do jakości. Giełdy przyjmują teksty praktycznie od każdego pisarza – niektóre z nich nie mają nawet systemu weryfikacji, bo opierają się jedynie na ocenach użytkowników. Część z nich ma własny zespół redakcyjny, który dba o jakość treści. Jednak w takim wypadku cena będzie wyższa, a jakość niekoniecznie doskonała – koniec końców, tekst był napisany przez anonimowego internautę, który po prostu jest użytkownikiem portalu „zatrudnionym” poprzez zarejestrowanie konta. Raczej nie trafisz tu na specjalistę. Zwłaszcza, że osoby, które potrafią dobrze pisać, zdecydowanie wolą prace jako freelancerzy lub copywriterzy w agencjach reklamowych. Giełdy tekstów z reguły oferują pisarzom bardzo niskie stawki.

Podsumowując: to szybkie i bardzo wygodne źródło tekstów, ale niestety stosunek ceny do jakości mógłby być lepszy.

Współpraca z agencjami i freelancerami

W ten sposób dochodzimy do pozyskiwania tekstów na swoja stronę poprzez nawiązanie współpracy bezpośrednio z copywriterem albo agencją. Zazwyczaj taniej jest znaleźć samego copywritera na portalach ogłoszeniowych lub w grupach facebookowych dla internetowych pisarzy i freelancerów. Liczba osób pracujących w tej branży jest ogromna – znajdziesz tu zarówno copywriterów, dla których jest to podstawowe źródło zarobku, jak i osoby dorabiające po godzinach. Po prostu wejść na odpowiednią grupę lub serwis i opisz swoje zlecenie. Zazwyczaj można liczyć na duży odzew i silną konkurencję, która działa oczywiście na korzyść zleceniodawcy.

Przed nawiązaniem współpracy koniecznie sprawdź dotychczasowe teksty stworzone przez freelancera albo agencję i skontroluj ich jakość oraz unikalność. W celu sprawdzenia oryginalności, najlepiej po prostu skopiować fragment tekstu i wkleić go do Google w cudzysłowie.

Kwota, jaką zapłacisz zleceniobiorcy zależy od wybranej propozycji i ewentualnych negocjacji. Stawki są bardzo zróżnicowane. Zazwyczaj wyższa cena idzie w parze z lepszą jakością, ale nie jest to reguła. Rozliczenie polega najczęściej na podawaniu stawki za 1000 znaków napisanego tekstu.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here