Jak wykonać optymalizację strony internetowej?

Zadbanie o widoczność strony w wyszukiwarce jest bardzo istotne. Odpowiednia optymalizacja serwisu pozwala na osiągnięcie wyższej pozycji w Google, a tym samym zwiększenie ruchu, pozyskanie kolejnych klientów oraz odnotowanie znacznie wyższych wyników finansowych. Aby samodzielnie przygotować serwis do efektywniejszej indeksacji przez wyszukiwarki, warto poznać podstawowe zasady optymalizacji.

Frazy kluczowe i znaczniki w treści strony

Stosunek ilości fraz kluczowych do łącznej liczby słów znajdujących się na stronie określany jest poprzez ich zagęszczenie, którego optymalna wartość to około 1,5 – 5%. Frazy mniej konkurencyjne wystarczy zamieścić w treści zaledwie raz, podczas gdy te bardziej konkurencyjne – najlepiej kilkukrotnie. Znaczenie ma również ogólna ilość tekstu. Jeżeli jest go stosunkowo mało, lepiej unikać przeładowania treści słowami kluczowymi. Dzięki temu strona będzie o wiele bardziej wiarygodna dla Google. Znaczenie mają również poszczególne znaczniki HTML, czyli:

  • Meta title – tytuł strony: jako czynnik rankingowy,
  • Meta description – opis strony: jako element zwiększający CTR.

W meta title tagach warto byś zawarł najważniejsze słowo kluczowe związane z treścią danej podstrony oraz np. brand. W tagu meta description zamieść krótki opis strony, z głównym zapytaniem, na które serwis jest pozycjonowany. Tekst ten powinien:

– zachęcać do kliknięcia,

– zawierać maksimum informacji na temat strony,

– przyciągać uwagę,

– zawierać frazę kluczową.

W kontekście powyższych meta danych warto zaimplementować rich snippets – elementy rozszerzone. Umożliwiają one zaprezentowanie użytkownikom większej ilości danych – ocen, linków do podstron, a to ułatwia również zrozumienie strony przez Google.

Formatowanie treści serwisu

Optymalizacja strony to proces, który wymaga odpowiedniego sformatowania tekstów obecnych na stronie. Wskazane jest prawidłowe wykorzystanie oraz zapełnienie nagłówków H1-H6. Struktura dokumentu powinna być logiczna, dzięki czemu strona będzie lepiej odbierana przez użytkowników oraz wyszukiwarkę. Słowa kluczowe warto wydzielić odpowiednimi znacznikami, np. pogrubieniem lub kursywą. Jeżeli zostaną one wyróżnione w nagłówkach lub innych miejscach, Google uzna je za bardziej istotne.

Linkowanie wewnętrzne

Pozwala ono znacznie poprawić pozycje w wyszukiwarce Google. Dzięki niemu użytkownik sprawnie może przemieszczać się po witrynie w poszukiwaniu informacji i ustawiasz priorytet w ważności podstron, poprzez kierowanie do nich większej ilości linków wewnętrznych. A to przekłada się na lepsze zrozumienie zawartości strony przez Google. Przy linkowaniu wewnętrznym pamiętaj o podlinkowaniu najważniejszych podstron z menu, treści, stopki, bloga firmowego oraz o linkowaniu miedzy podstronami.

Utworzenie mapy strony w formie podstrony i xml

Bardzo istotnym punktem optymalizacji strony pod wyszukiwarki internetowe jest utworzenie jej mapy. Najlepiej utworzyć ją w dwóch wersjach, czyli:

  • html, dla użytkowników,
  • xml, dla robotów Google.

Mapa strony pozwala użytkownikom na łatwiejsze rozeznanie się w treści serwisu w przypadku jakichkolwiek niepewności. Dzięki dostępności wersji xml również roboty nie krążą bezcelowo po sieci, zamiast tego wykorzystując do listowania strony internetowej z góry sklasyfikowaną listę. Poza tym ułatwieniem, mapa strony umożliwia wyszukiwarce także znacznie szybsze indeksowanie nowo utworzonych podstron. Mapy szczególnie są zalecane przyprowadzeniu dużych serwisów bądź sklepów internetowych.

Landing page w formie strony błędu

Czasem konieczna jest nieznaczna zmiana architektury strony lub chociażby pojedynczych url serwisu. Dawne podstrony zostały już jednak poddane indeksacji oraz wprowadzone do wyszukiwarki, przez co zmiany nie są wyłapywane przez Google od razu. Wynik kierujący do nieobecnej strony może w takiej sytuacji wisieć w wyszukiwaniach nawet przez kilka tygodni. Generuje to zwykle tzw. wyskok użytkownika, co dla Google jednoznaczne jest z koniecznością obniżenia wyników witryny. Konieczne okazuje się w takiej sytuacji utworzenie specjalnej strony, która posłuży do przekierowywania użytkownika z podstron już nieistniejących. Pełniący taką rolę landing page może funkcjonować jako zwykły szablon z informacją o błędzie, bądź też podstrona pozwalająca użytkownikom przedostać się na docelową stronę w nowszej architekturze.

Prawidłowa optymalizacja grafiki i szybkości wczytywania strony

Ilustracje i obrazy wykorzystane na stronie należy podpisywać z zastosowaniem fraz kluczowych w znacznikach Alt oraz Title. Pozwala to na zwiększenie zgodności strony z wybranym zapytaniem, a także wprowadzenie oznaczonej grafiki bezpośrednio do wyników wyszukiwania. Google nie indeksuje samych obrazów, dlatego konieczne jest sczytanie opisów Alt i Title. Na tej podstawie określana jest większa relewancja określonych grafik dla zapytania użytkownika.

Ilość obrazów może mieć wpływ na szybkość ładowania strony. Dotyczy to także niektórych działających na niej skryptów wykonywalnych. Ich pełne załadowanie się wymaga dobrego łącza oraz nieco czasu, co często negatywnie wpływa na indeksację strony przez Google. Warto więc regularnie optymalizować poszczególne parametry przy wzbogacaniu treści. Dodatkowo zadbaj o kompresję Gzip, wprowadź cachowanie strony i na bieżąco optymalizuj kod: html, css i java script, aby zajmował jak najmniej miejsca. Do tego typu działań wykorzystaj narzędzie: Google Speed Insight, GT Metrix czy też Google Lighthouse.

Artykuł powstał przy pomocy firmy Empressiahttps://www.empressia.eu/.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here