Artykuł sponsorowany to forma tzw. marketingu natywnego, czyli nie narzucającego się odbiorcy. W takim sposobie reklamowania każdy ma coś dla siebie: serwisy otrzymuje artykuł wraz z wynagrodzeniem za publikację, czytelnik dostaje ciekawą i wartościową treść, a reklamodawca efekty marketingowe. Tak to wygląda w idealnym scenariuszu. Jak napisać artykuł sponsorowany, żeby osiągnąć najlepsze efekty?

Artykuł sponsorowany nie jest typową reklamą

Artykuł będzie opublikowany na zewnętrznym blogu lub w prasie, a więc nie masz wpływu na decyzję o tym, czy treść się ukaże. Zdarza się, że redakcja serwisu, w którym treść ma się ukazać zwraca artykuł do poprawy albo każde przysłać coś nowego. Dlaczego? Powodem jest najczęściej zbyt reklamowy charakter tekstu.

Jak napisać artykuł sponsorowany? Tak, żeby w oczywisty sposób nie faworyzował marki, produktu czy firmy, którą chcesz wypromować. Możesz wspomnieć na przykład o trzech różnych rozwiązaniach, a wśród nich umieścić to, które reklamujesz. Jeżeli artykuł opisuje tylko jeden produkt, możesz wspomnieć także o jego wadach – najlepiej takich, które nie mają znaczenia dla grupy docelowej. Na przykład minusem (a tak naprawdę plusem) nowego, luksusowego apartamentu będzie wysoka cena.

Bezpiecznym rozwiązaniem jest ograniczone występowanie nazwy marki lub produktu w tekście.

Wybierz interesujący temat

Samo napisanie artykułu niewiele da, gdy nikt nie będzie chciał go przeczytać. Wymyśl temat, który realnie zainteresuje użytkowników. Może on dotyczyć aktualnych trendów, często spotykanego problemu czy nowych, zaskakujących informacji. Podpowiedzią może być Google. Sprawdź, jakie hasła są chętnie wyszukiwane. Zajrzyj do AdWords albo zobacz, co Google podpowiada przy wpisywaniu fraz związanych z branżą, której dotyczy artykuł.

Interesujący temat powinien być punktem wyjścia. Jeżeli za bardzo skupisz się na reklamie, możesz łatwo zapomnieć o tym, że w tym wypadku zainteresowania odbiorców grają kluczową rolę.

Zacznij od leadu

Przy pisaniu artykułu sponsorowanego warto pamiętać o profesjonalnym sformatowaniu tekstu. Wiele „luźniejszych” serwisów odeszło już od klasycznej konstrukcji tekstu znanej z prasy. Niemniej, aby napisać artykuł sponsorowany, który nie będzie wymagał poprawek, bezpiecznie jest trzymać się podziału: tytuł, lead, wstęp, rozwinięcie, zakończenie, stopka (źródła, przypisy).

Aby upewnić się, jaka konstrukcja jest wymagana, sprawdź inne artykuły na danym portalu.

Nienachalne linkowanie

W tekście mogą pojawić się również linki, ale trzeba je dodawać ostrożnie, by nie sprawiały wrażenie nachalnej reklamy. Jeżeli opisujesz trzy nowe oferty na rynku, a tylko jedna z nich jest podlinkowana i to dwa razy, to taki artykuł na kilometr pachnie opłaconą reklamą.

Możesz umieścić w tekście odnośniki do różnych produktów, w tym także do tego, który ma być promowany. Bezpieczną alternatywą jest też dodanie linku w stopce jako źródło informacji.

Odnośniki warto dodawać, nie tylko dlatego, że zachęcą użytkowników do przejścia na stronę produktu, ale również przez wzgląd na SEO. Link ze znanego, wartościowego bloga czy portalu branżowego będzie pozytywnie wpływał na pozycję strony w wyszukiwarce.

Używaj języka dopasowanego do źródła

Jak napisać artykuł sponsorowany? Najlepiej tak, jak napisane są inne artykuły w docelowym serwisie. Zwróć uwagę na sposób formułowania tematów, konstrukcję tekstu, a przede wszystkim język. Czy publikowane artykuły mają charakter blogowy, luźny i żartobliwy czy są to np. „suche” teksty eksperckie dotyczące analiz giełdowych? Czy autorzy zwracają się do odbiorców czy piszą w pierwszej osobie liczby mnogiej? Czy stosowany jest żargon branżowy czy raczej teksty pisane są prostym, nieskomplikowanym językiem?

Postaraj się znaleźć odpowiedzi na wszystkie pytania i napisz artykuł sponsorowany, który wpasuje się w otoczenie innych tekstów w serwisie.

1 KOMENTARZ

  1. Czy korzystanie z platform content marketingowych przynosi efekty w ramach artykułów sponsorowanych? Wszędzie czytam o whitepressie a jak jest z mniej popularnymi serwisami jak reachbloger.pl czy fusionpress.pl ?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here